Sunday 23 June 2013

Bahaya Waktu Terluang



Bismillahirrahmanirrahim,

Bersyukur kepada Allah masih memberi taufik dan hidayahNya untuk ana mencoret sedikit peringatan atau tazkirah buat diri ini dan sahabat2 sekalian. Sebelumnya, ana ingin mengingatkan kepada semua hanya tinggal 2 minggu lagi untuk kita berada di bulan Ramadhan 1434H. Mudah2an Allah memberi kekuatan untuk mempersiapkan diri menyambut Ramadhan kali ini.

Sebagai pemuda/I Islam, kita tak lari daripada masa terluang. Untuk kali ini, ana ingin berkongsi tulisan Dr Muhammad Al-Ghazali, seorang tokoh gerakan Ikhwan Muslimin dalam bukunya, Jadid Hayatuka atau Berubah kepada Kehidupan Baru dalam bab Bahaya Waktu Terluang.

Rasulullah SAW pernah bersabda:
Dua nikmat yang menipu kebanyakan manusia; kesihatan dan waktu terluang

Allah telah berfirman dalam surah al-Mukminin 115-116:
Maka apakah kamu menyangka bahawa sesungguhnya kami menciptakan kamu secara main2 dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka Maha Tinggi Allah, raja sebenarnya…

Imam Syafi’e pernah berkata:
Jika anda tidak menyibukkan diri anda dengan kebenaran, maka ia akan menyibukkan anda dengan kebatilan.

Jika kita tidak dapat menyesuaikan diri dengan segera kearah kebaikan, perjuangan dan kehidupan yang teratur, maka tentu ia akan dirampas oleh fikiran2 yang berkecamuk dan diputar dalam pusaran kebohongan2 dan senda gurau.

Melibatkan diri dengan jalan2 perjuangan mampu mengelakkan diri daripada kebosanan hidup dan pembaziran waktu terluang

Keutamaan dalam memelihara kehidupan manusia adalah dengan menyusun rancangan (planning) yang akan mengisi seluruh waktunya dan tidak memberi kesempatan kepada syaitan menembusinya dengan bisikan2 yang menyesatkan.

Dale Carnegie pernah menjelaskan:
Kita tidak akan merasakan kecemasan di waktu kita sedang sibuk bekerja namun waktu2 terluang itulah merupakan saat2 yang sangat berbahaya.
Waktu yang terluang jika tak diguna sebaiknya akan memenggal kehidupan kita

Fikiran kita akan menjadi kosong apabila tidak diisi dengan kegiatan. Analogi mudah, cawan kosong yang tidak diisi air pasti akan diisi dengan udara. Begitu juga alam akan segera mengisi jiwa kosong dengan perasaan kerana perasaan2 cemas, takut, dendam, cemburu dan dengki yang selama ini menetap di akal fikiran akan mendesak hebat, yang boleh memperok-perandakan keselamatan jiwa kita.
Akhirnya, masa terluang yang tak diurus sebaiknya menyebabkan otak berserabut seterusnya stress yang boleh mendatangkan masalah kesihatan

Bagi mengatasi waktu terluang ini kearah kebaikan, disarankan untuk kita senantiasa mengisinya dengan kewajipan2 dan pekerjaan walaupun sentiasa beralih dari satu pekerjaan kepada pekerjaan lain atau pekerjaan berat ke ringan, hanya inilah satu2nya jalan untuk mengelakkan pengangguran dan noda2 waktu terluang.

Dalam menghabiskan  keseluruhan umur dari waktu ke waktu, kita berdepan 2 jenis jihad iaitu jihadun nafsi (lawan hawa nafsu) dan jihaadun naasi (perjuangan terhadap manusia). Jihadun nafsi dengan jalan memutuskan diri daripada dosa2 yang ingin dilakukan atau kecenderungan nafsu kepada kemungkaran2. Jihadun naasi ialah jalan mencegah diri dari menganiaya sesama manusia dan sepatutnya dengan kedua2 jihad ini tiada lagi kesempatan untuk kita bersenda gurau, bingung dan lalai. 

Dale Carnegie pernah menjelaskan:
Mengapa kesibukan bekerja dapat mengusir kecemasan dari dalam diri kita? Sebabnya adalah salah satu hukum dasar yang berjaya diungkapkan oleh ilmu jiwa yang berbunyi;
Suatu hal yang sangat mustahil bagi otak manusia betapa pandainya pun ia untuk memikirkan lebih dari satu hal pada waktu yang sama!

Ini bertepatan dengan firman Allah dalam surah al Ahzab 4:
Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya

Adalah di luar kemampuan kita untuk bersemangat pada suatu pekerjaan dan pada waktu yang sama kita berasa cemas kerana salah satu dari dua perasaan ini akan mengusir yang lainnya.
Allah tak jadikan dalam satu jiwa perasaan yang bercampur-baur

Moga kita senantiasa berpegang teguh pada agama Allah dengan mengamalkan doa2 Rasulullah SAW:
Oh Tuhan yang membolak-balikkan kalbu, tetapkanlah kalbu dalam agama-Nya (Abu Daud)

Dalam masa lain, Rasulullah berdoa;
Ya Allah rahmatMulah yang aku harapkan, maka janganlah Engkau condongkan diriku kepada nafsuku walau sekejap mata pun, dan perbaikilah keadaanku semuanya, tidak ada Tuhan selain Engkau (alTirmidzi)

Tanpa adanya PEKERJAAN sebenarnya boleh menghancurkan ribuan kecukupan dan anugerah Allah yang tersembunyi dibalik timbunan kehinaan dan kerendahan. Wallahua’lam.
Penuhilah masa2 yang Allah anugerahkan kepada kita dengan kerja2 berfaedah

No comments:

Post a Comment