Monday 16 April 2012

10 Wasiat As-Syahid Imam Hassan Al-Banna

   Bismillahirrahmanirrahim.......

   Sahabat2, Rasulullah tidak meninggalkan harta benda kepada umat2nya. Rasulullah SAW yang kita cintai tinggalkan al-Quran dan As-sunnah untuk kita ikuti sepanjang perjalanan kita di dunia. Setelah nabi Muhammad wafat, tiada nabi atau rasul. Maka ulama'lah yang menyambung perjuangan dakwah Rasulullah. Untuk entri kali ini, marilah kita hayati 10 wasiat ulama' & mujahid gerakan Islam Ikhwanul Muslimin, Imam Hasan al-Banna sebagai panduan mujahid2 Islam abad ini.

1. Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.
Bersegeralah menunaikan solat apabila muazzin mengumandangkan azan


2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku2 ilmu, pergilah ke majlis2 ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tidak berfaedah.
Tatapilah tafsir atau terjemahan al-Quran agar kita memahami kandunagn Quran dan mengetahui setiap suruhan & larangan Allah SWT


3. Beusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu2nya syiar Islam.
Sama2lah kita berusaha untuk mempelajari & menguasai bahasa Arab dengannya kita mampu memahami al-Quran & Islam dengan lebih mudah


4. Janganlah bertengkar dalam apa2 perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa2 jua kebaikan.
Kawallah nafsu amarah kita daripada menguasai diri  & sebaik2nya kita berlapang dada dengan sahabat2 kita


5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
Jangalah kita terlampau dalam bergelak kerana ia boleh mematikan hati


6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.
Berguraulah ikut batasan yang ditetapkan bagi merapatkan hubungan bukan secara berlebih2an

7. Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia2 malah menyakiti hati orang.
Peliharalah suaramu serikandi dunia agar terhindar daripada orang yang sakit jiwanya mendekatimu!!!


8. Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan2 dan janganlah bercakap melainkan apa2 yang memberi kebajikan.
Hindarilah diri daripada mengumpat kerana ibaratnya kita makan bangkai saudara kita sendiri & usahlah mencaci jemaah lain yang tidak sefikrah dengan kita


9. Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.
Walaupun payah untuk kita bekenalan dengan orang yang asing, berusahalah untuk kita memperluaskan sasaran dakwah Islam


10. Kewajipan2 kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.
Peliharalah masa kita sebaik2nya kerana kerja kita lebih banyak daripada masa yang kita ada sebenarnya


 Moga2 nasihat2 Imam Syahid Hasan al-Banna kita dapat aplikasikan dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang mukmin, dai'e, dan khalifah merangkap kepada Hamba Allah dan bukannya hamba nafsu. Wallahua'lam.

4 comments:

  1. Subhanallah, nice entry beyby...tak dinafikan, esp kewajipan yang kita ada labih banyak dari masa yang kita ada...tapi, InsyaALLAH, dengan kebijaksaan & kebersamaan pasti kita mampu mengejar masa itu...

    p/s - saya suka gelak ketawa & bergurau...tapi, limitation is still there...Jambu....

    ReplyDelete
  2. mcm knai......dokter mne nie???? tnjong rmbutan????

    ReplyDelete
  3. hah!dah baca dah!!inshaALLAH..wasiat pertama pun x lepaih lg...wuhuhuhu~ko la x pernah kejutkan aku subuh pepagi...lalu depan bilik aje pun..

    ReplyDelete
  4. kurang asam papa.....ak kjot...ktokm pintu......kalu ko sungguh2 nk bngun, takkan ko kunci pintu......ni kunci mne nk kjot..........papa x layak jadik papa.....

    ReplyDelete