Friday 13 April 2012

Tazkiyatun Nafsi

Bismillahirrahmanirrahim,

Apa kabau sahabat2??? Moga senyum selalu. Secara psikologinya jika kita mulakan sesuatu dengan senyuman pasti kerja yang dilakukan beres. Untuk entri kali ini ambe mengajak sahabat2 & diri ini untuk sama2 menyucikan jiwa daripada segala kekotoran jiwa. Marilah kita sama2 menyucikan jiwa dengan selalu membaca al-Quran, berzikir, berpuasa sunat. Moga2 dengan usaha tersebut mampu mengawal hawa nafsu kita daripada mengongkong akal waras yang selalu mengajak melakukan maksiat.
Marilah sama2 kita sucikan jiwa






Masa seperti pedang sahabat2!!!


  Allah ada berfirman; "Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar2 berada dalam kerugian kecuali orang2 yang beriman & mengerjakan amal salih dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menepati kesabaran" (Surah al-Ansar:1-3). Maka ditekan disini bahawa Allah telah bersumpah dengan masa supaya menjaganya dengan sebaik-baiknya. Pepatah Arab juga ada menyatakan " Masa ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya ia akan memotong kamu". Masa bagi seorang pejuang Islam dinukilkan dalam kata2 Imam Hasa al-Banna, "Kewajipan yang ada melebihi masa yang ada". Moga kita berada dalam golongan yang soleh dengan menjaga masa sebaik-baiknya.


Hidup ni hanya untuk jadi hamba Allah bukan hamba nafsu
   "Tidaklah aku jadikan jin & manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku. (Surah adzariyat: 56). Melalui ayat Allah ini masa yang kita ada wajiblah digunakan untuk beribadah memperhambakan diri kepada Allah senantiasa. Ini dapat dilakukan dengan cara meniatkan setiap pekerjaan kita untuk Allah bukan mencari keredhaan manusia. Kala kini rasuah berleluasa disebabkan membuat kerja bukan mencari redha Allah tetapi bagi mengejar habuan dunia yang penuh tipu daya.


   Allah telah beri kita masa hanya 24 jam sehari. Maka sebaik2nya masa yang kita ada untuk membuat sesuatu kerja janganlah ditangguhkan. Bak kata orang Ganu buat kije lalu agar kerja yang akan datang tidak bertindih dengan kerja yang lepas. Jika kerja ditangguhkan, dalam konteks sebagai mahasiswa/i ia akan membawa tekanan perasaan hingga menyebabkan kita hanya meniru kerja rakan2 kita tanpa melalui usaha sendiri. Sebagai hamba Allah berilah masa2 kita yang sedikit jua untuk berdoa', berzikir, bersolat sunat, bertafakur, muhasabah diri dan menggilap hati dengan membaca atau menghafal al-Quran. Contoh2 yang disebutkan ini hanyalah ibadah2 sunat. Bagi ibadah wajib sewajib2nya kita melakukannya tepat waktunya. Contohnya solat fardu tepat waktunya, mengeluarkan zakat setelah cukup haulnya.


   Orang yang tidak menjaga masa diibaratkan seperti orang yang tidak menghargai nyawa. Ini disebabkan masa yang Allah berikan tidak akan berulang kembali. Begitu juga nyawa. Setelah dikembalikan roh kepadaNya tidak dikembalikan semula. Maka sebaik2nya jagalah masa ibarat menjaga nyawa kita sendiri.
Nyawa yang Allah berikan tidak akan dikembalikan samalah dengan masa

   Masa yang ada wajiblah kita gunakan untuk mencari ilmu. Biarlah ilmu yang kita cari daripada kita muda hingga ke mati. Rasulullah pon menyuruh umat2nya agar mencari ilmu daripada buaian hingga ke liang lahad. Dengan kita mencari ilmu pengetahuan dunia & akhirat, ia merupakan jalan yang mendekatkan diri kepada Allah, boleh juga jalan yang menjauhkan diri daripada Allah disebabkan salah guna ilmu yang dipelajari dan jalan yang menunjukkan bahaya, halangan & tipu daya dalam perjalanan. Dengan usaha kita mencari ilmu, ia memudahkan jalan2 ke syurga. Nabi Muhammad SAW ada bersabda, " Sesiapa yang mengikut suatu jalan untuk mendapatkan ilmu, Allah mempermudahkan baginya jalan ke syurga".
Dengan ilmu kita mampu membezakan mana baik mana buruk sebagai panduan menuju Jannah Allah


   Zikrullah merupakan amalan yang disukai Allah. Dengan kita menuntut ilmu ia antara cara zikrullah kepadaNya. Ilmu boleh dibahagiakn kepada tiga bahagian; ilmu fardu ain, ilmu semasa dan ilmu masa  depan.
Dan ilmu fardu ain boleh dipecahkan lagi kepada akidah, tasawuf dan fikah. Akhir kalam gunakan masa untuk merenung, mengkaji dan menganalisis mengenai kejadian alam. Bagaimana bumi dan langit boleh berpisah. Bagaimana peredaran darah manusia yang dipam secara sistematik dalam badan manusia. Semoga dengan kita bertadabbur alam memperoleh kemantapan jiwa mengenai bukti2 tentang kewujudan Tuhan yang Maha Pencipta, Pengatur lagi Maha Agung serta Maha Bijaksana. Takbir!!! Wallahua'lam.

Masa kita memikirkan proses kejadian alam mampu memantapkan iman kita kepada Allah!!!

2 comments:

  1. kabau baik..jzkk atas peringatan...salam ziarah ye...

    ReplyDelete
  2. mcm knai..........tq broder......x ngaku .........ad gak.......

    ReplyDelete