Thursday 24 May 2012

Wahai Para Pemuda II !

Bismillahirrahmanirrahim...

   Moga kita semua melakukan sesuatu hanya mengharapkan Mardhatillah. Sambungan untuk kisah2 para pemuda yang hebat, ambe menyeru diri ini dan sahabat2 sekalian untuk kita sama2 mencontohi dan berazam menjadi para pemuda/i Islam sejati.


1) Kerajaan Bani Umaiyyah makin luas sampai ke sempadan negara China memasuki Andalus (Sepanyol). Bagi menggambarkan luas dunia Islam ketika itu, Khalifah amirul Mukminin Harun ar-Rasyid telah berkata kepada awan yang melaluinya, "Pergilah engkau turunkan hujan di mana saja yang engkau mahu. Sesungguhnya segala hasilmu akan diberi kepada kami.
Keluasan empayar Khalifah Umaiyyah

2) Uqbah bin Nafi' berdiri di penghujung barat dari persisiran Lautan Atlas, dia berkata sambil mengharungi air laut, "Ya Allah Tuhan Muhammad. Kalaulah tidak kerana lautan ini, nescaya aku akan membuka dunia di jalan meninggikan kalimahMu. Ya Allah saksikanlah!"

3) Qutaibah al-Bahili yang telah berjaya sampai ke Turki dan ingin ke China untuk menyebarkan Islam. Tetapi dihalang oleh seorang sahabatnya. Walaubagaimanapun sahabatnya tidak mampu menghalang keazamannya yang tidak boleh ditumpulkan oleh sesiapapun melainkan Allah!

4) Muhammad Iqbal, penyair Islam pernah berkata dengan kata2 yang menyentuh hati:

Di kuil2 Afrika dahulunya kita beribadat...
Sebelum datangnya pasukan Islam yang membuka bandar2,
Afrika dan padang pasirnya tidak lupa...
sembah sujud kita...sedangkan bumi melontarkan api...
Kita telah menghadapkan dada2 kita ke arah pedang...
Tidak pernah kami gentar musuh yang zalim, yang bermaharajalela.
Seolah-olah bayangan pedang adalah teduhan di taman2...
menghijau, tumbuh di sekitarnya bunga2an.

Islam mengubah kami jadi seorang pejuang berani mati untuk agama

   Sahabat2, apakah dunia pernah mengenal orang yang lebih tinggi & mulia daripada mereka?
Merekalah yang menjaga maruah & kehormatan sewaktu orang lain menjual ibu & adik2 perempuan mereka. Perarakan syuhada' disisi mereka seolah-olah majlis kegembiraan & perkahwinan. Sesungguhnya mereka para pemuda/i yang istimewa tidak seperti yang lain seperti dalam firman Allah ayat 110 Surah Ali-Imran, "Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk manusia."

Ayat ini bukti kita umat terbaik pemuda terbaik daripada pemuda2 lain

   Allah matlamat kami, Rasul ikutan kami, al-Quran perlembagaan kami,, Jihad jalan kami, mati fi sabilillah cita2 kami tertinggi. Kita tidak dapat mengaplikasikan matlamat2 ini tanpa mencontohi Rasulullah, para sahabat, generasi tabi' tabiin & para salafussoleh. Sahabat2 apabila kita berakhlak dengan slogan yang 5 ini, Insya Allah kegemilangan Islam kembali tertegak suatu hari nanti. Wallahua'lam.

1 comment:

  1. Ayuh baiki AKHLAK utk menjadi mujahidin Islam di dunia akhir zaman ni....walau sekelumit & sekecil mana usaha kita, kita kena terus berjuang....semoga ALLAH sentiasa membimbing kita dan mambantu kita.....wallahualam

    ReplyDelete