Wednesday 7 March 2012

La Ilaha Illallah Panduan Hidup II

Bismillahirrahmanirrahim…

Inilah ciri jemaah Islamiyyah yang kita ingin bentuk bagi menentang puak jahiliyyah agar kalimah Allah tegak di atas muka bumi
   Masyarakat Islam tidak akan menjelma jika tidak hidup secara berjemaah dengan mengakui pengabdian diri kepada Allah SWT. Mereka berpandukan seluruh urusan hidup dengan menjadikan Allah tempat rujukan. Jika ciri2 ini tidak dipatuhi ia bukanlah masyarakat Islam. Pembentukan masyarakat Islam dibentuk melalui penyucian hati setiap ahli jemaah Islamiyyah dengan I’tikad bahawa pengabdian diri hanya kepada Allah sehingga dapat membentuk masyarakat dengan akidahnya yang tersendiri, ibadahnya dan ketundukan hanya pada Allah semata-mata.

   Kesempurnaan jemaah Islamiyyah apabila masyarakat jahiliyyah yang berhijrah daripada pengabdian diri daripada selain Allah kepada pengabdian diri secara keseluruhannya kepada Allah SWT. Dengannya mereka membentuk sistem hidup sendiri melalui pengakuan dan penegasan ini.

   Pada masa pertumbuhan masyarakat ini bermula akan ada masyarakat jahiliyyah yang bergabung  dengannya dalam masa sama menentang masyarakat islam seperti mana seruan dakwah yang dilalui dari zaman Nabi Isa hingga Nabi Muhammad SAW.

   Dalam menentang masyarakat jahiliyyah ini masyarakat Islam ada kekuatan akidah dan keyakinan, peribadi, pertahanan jiwa dan kekuatan daya mengatur juga membina masyarakat yang bersatu bagi mengalahkan masyarakat Jahiliyyah. 

   Apakah masyarakat jahiliyyah dan bagaimana jalan program Islam bagi menghadapinya?
Bagi menjawab soalan ini mereka merupakan masyarakat bukan Islam. Masyarakat yang tidak tulen pengabdiannya kepada Allah SWT. Pengabdian ini meliputi kepercayaan dan keyakinan dalam syiar dan lambang peribadatan & peraturan2 juga undang2 hidup. Dalam entri seterusnya kita akan melihat ciri2 masyarakat jahiliyyah menurut pandangan Syed Qutb. Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment