Thursday 1 March 2012

Petunjuk Sepanjang Jalan II

Bismillahirrahmanirrahim…
   Untuk entri ini sambungan kepada entri sebelumnya. Moga ambe dapat memberi ‘sesuatu’ kepada sahabat2 semua.
   Syarat2 untuk kebangkitan umat Islam ialah dengan berpegang teguh kepada akidah dan program2  yang menyelia kemajuan sains di bawah satu akidah yang satu. Kini umat manusia hidup dalam era jahiliyyah moden di mana segala undang2, nilai2 hidup, dan ketetapan2 hidup yang jauh terpesong daripada panduan Allah.
   Islam berbeza daripada segala konsep2 bikinan manusia kerana  umat Islam bebas sepenuhnya daripada sebarang belenggu pengabdian antara sesama manusia kepada mengabdikan diri dan patuh pada Allah sahaja . Konsep ini boleh kita kemukan kepada manusia semuanya kerana konsep Barat tidak mampu melaksanakan konsep ini. Soalan seterusnya bagaimanakah cara untuk umat Islam bangkit memegang pimpinan manusia?
   Jawapannya mesti ada satu golongan pelopor dan kader yang menghayati cita2 ini dan meneruskan kegiatannya dengan cara menerobos ke dalam alam jahiliyyah yang sedang berpengaruh di seluruh permukaan bumi ini dengan dua kaedah;
1)Memisahkan diri
2)Membuat hubungan dalam bidang lain dengan pihak jahiliyyah
   Para pelopor dan kader2 perlu kepada panduan2 sepanjang perjalanan mereka. Antaranya ;
1)Panduan tentang tabiat peranan mereka
2)Hakikat tugas2 mereka
3)Tujuan akhir perjalanan
4)Garis panduan dalam perjalanan yang jauh melalui perlu kepada panduan mengenai jahiliyah yang sedang berpengaruh dalam dunia sekarang, bagaimana boleh berjalan seiring dengan jahiliyah dan dalam suasana bagaimanakah mereka harus memisahkan diri dengannya.
5)Cara bagaimana untuk melayan pihak jahiliyah
   Akhirnnya, segala panduan2 di atas hendaklah diambil daripada al-Quran seperti mana generasi  para sahabat dan selepasnya mengubah sejarah umat Islam seterusnya umat manusia dengan menguasai dunia melalui  panduan yang telah disediakan oleh penciptanya sendiri, Allah Ta’ala. Wallahua’lam.


No comments:

Post a Comment