Sunday 11 March 2012

La Ilaha Illallah Panduan Hidup III

Bismillahirrahmanirrahim…
Ciri2 masyarakat jahiliyyah:
1) Masyarakat yang engkar akan zat Allah SWT & tidak mengakui kewujudan Allah dan hidup berpandukan kepada  benda dan alam.

Masyarakat komunis
2) Sistem pengabdian kepada parti dengan menganggap pimpinan parti kolektif hakikat sebenar menguasai parti bukan Allah. Dalam sistem ini, ia menurunkan darjat manusia lebih rendah daripada haiwan kerana hidup tanpa bimbingan rohani seperti parti komunis yang rakyatnya menjadi alat suruhan sahaja.
Masyarakat penyembah berhala
 3) Masyarakat penyembah berhala melalui persekutuan Allah dengan benda2 lain atau penyembahan kepada selain Allah melalui sistem peraturan & undang2 yang lain daripada undang2 Allah dengan menganggap bahawa kuasa perundangan tertinggi atas nama rakyat atau atas nama parti yang tidak mengikut panduan dan jalan yang telah digariskan oleh rasul2Nya.

4) Masyarakat Yahudi dan Kristian dengan mengabdikan Allah bukan dengan gambaran sebenar seperti firman Allah;

“Dan berkatalah orang Yahudi: “Uzair itu anak Allah” dan berkatalah orang2 Nasrani: “Isa al-Masih itu anak Allah.” Yang demikian itu adalah omongan mereka dengan mulut2 mereka, menyerupai perkataan2 orang kafir yang dahulu; mudah-mudahan Allah binasakan mereka! Bagaimanakah mereka dapat dipalingkan. (At-Taubah:30)

Dan firman Allah lagi;
“Sesungguhnya telah kafirlah orang2 yang berkata: Bahawa Allah itu ialah yang ketiga daripada tiga (Tuhan) padahal tidak ada Tuhan melainkan Tuhan Yang Tunggal; dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan, nescaya akan mengenai orang2 kafir dari mereka itu azab yang pedih (al-Maidah:73)

Seterusnya;
“Dan telah berkatalah orang2 Yahudi & Nasrani: “Kami ini anak2 Allah dan kekasih2Nya. “ Tanyakanlah mereka: “Kalau begitu mengapakah Allah itu menyeksa kami dengan sebab dosa2 kamu? Bahkan kamu itu manusia dari makhluk yang ia jadikan. (al-Maidah:18)
Masyarakat yahudi yang mengakui Uzair anak Allah
Dan lagi;
“ Dan orang2 Yahudi itu berkata: “Tangan Allah terbelenggu,” padahal tangan2 merekalah yang terbelenggu, dan dilaknatlah mereka dengan (sebab) apa yang yang telah mereka katakan itu, bahkan kedua tangan Allah itu terbuka. Ia membelanjakan sebagaimana yang ia suka. (al-Maidah:64)

   Mereka meletakkan manusia kuasa tertinggi dengan memberikan hak itu kepada paderi2, pendeta2 dan rahib2 untuk membentuk paraturan dan undang2 sendiri. Buktinya;

“Mereka itu telah menjadikan paderi2, pendeta2 dan rahib2 agama mereka sebagai Tuhan2 selain daripada Allah dan juga mereka menjadikan Al-Masih putera Maryam itu sebagai Tuhan sedangkan mereka tidak diperintahkan melainkan supaya mereka menyembah Tuhan Yang Satu. Tuhan Yang tiada lagi Tuhan selain daripadaNya. Maha sucilah Ia daripada apa yang mereka sekutukan. (al-Baraah:31)
Masyarakat kristian yang mengakui Tuhan itu Tiga

   Mereka  tidak menyembah paderi2 ini tetapi hanya mengikut apa yang diputuskan oleh paderi2 ini dalam soal hidup mereka. Mereka layak disifatkan sebagai syirik dan kufur.

5) Masyarakat yang kononnya mengakui masyarakat Islam. Mereka beriktikad ketuhanan kepada Allah tetapi tidak membulatkan pengabdian diri kepada Allah dalam sistem hidup dan menerima segala keputusan, hukuman dan pemerintahan selain daripada Allah SWT. Dalam al-Quran Allah menyebut sifat2 orang2 yang memerintah;

“Kerana barang siapa sahaja yang tidak berhukum dan memerintah dengan hukum yang diturunkan oleh Allah, maka adalah mereka itu orang2 yang kafir. (al-Maidah:44)
Dan Allah juga menyebut sifat2 orang yang diperintah;

Masyarakat yang tidak mengamalkan Islam sepenuhnya
“Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. Dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh.
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah,” nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.
Maka bagaimana halnya apabila mereka ditimpa sesuatu kemalangan disebabkan (kesalahan) yang telah dibuat oleh tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: “Demi Allah, kami tidak sekali-kali menghendaki melainkan kebaikan dan perdamaian (bagi kedua pihak yang berbalah)”.
Mereka itulah orang-orang yang diketahui oleh Allah akan apa yang ada dalam hati mereka, oleh itu berpalinglah engkau daripada mereka, dan nasihatilah mereka, serta katakanlah kepada mereka kata-kata yang boleh memberi kesan pada hati mereka.
Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah. Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.
Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.” (An-Nisa’:60-65)

   Jadi sahabat2 sekalian, dalam golongan mane sekarang kita berada??? Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment